Friday, March 25, 2016

Ilmu.. Lu siapa?

Menuntut ilmu itu wajib, wajib dari bersolat, kalau takde ilmu tak tahu lah solat itu wajib dan solat itu rukun islam.

Tak payah ikutlah cakap mat saleh akan ungkapan berkenaan pentingnya knowledge. Dah ilmu itu wajib dalam islam. 

Allah suka akan orang yang sentiasa membaiki ibadatnya. Macammana nak baiki ibadat kalau tak tambah ilmu. Sedih kalau cara ibadat mcm tu je dari masa remaja sampai lah ke tua.

Kalau yang menuntut ilmu tu, jangan dengan satu guru aja. Banyakkan guru luaskan pandangan. Yang belajar dengan satu guru ni lah, biasa dengan ilmu sedikit dan pandangan sempit, nak cari salah orang lain, bergaduh dgn guru lain, dengan niat bukan kerana Allah. 

Guru pun manusia jugak, melakukan kesalahan dan kesilapan. Ambik yang baik aja. Diam aja. Kalau salah tegur kerana Allah. Kalau tak suka syle dia carilah guru lain.

Ilmu Allah ini luas. Tak kira lah nak ikut mazhab mana. Kalau tak yakin ilmu itu tinggi ikutlah satu tafsir dan mazhab saja, senang kaedah dan panduan hidup. 

Rai ajalah kaedah dan tafsir mazhab2 lain, tak sesat pun mereka tu. Meraka nak memperjelaskan perkara nyata dan perkara khilaf, perkara samar. Bergantung kepada pentafsiran. 

Orang yang mengasaskan mazhab ini orang yang sangat alim belaka. Nak tolong umat dengan kaedah dan niat nak kasik faham.

Cari lah ilmu sampai mati. Orang Islam Malaysia ini tak suka membaca dan cari ilmu. Atas dasar jahil dan malas ni lah juga suka sangat taksub,  tak cari ilmu dan pandangan lain dan tak reti nak raikan orang lain.

Wallhua'lam

www.afandi-bereng.blogspot.my

No comments:

Post a Comment