Friday, February 26, 2016

Harapan, harapan menjadi layu 
(Extract dari sebuah hadith kudsi)

Manusia adalah hamba yang lemah dan daif yang Allah katakan sentiasa melakukan dosa siang dan malam. Ini adalah apa yang diperakui oleh Allah saw. Dan haruslah kamu mengakuinya dan memohon ampun kepada Allah. Nescaya Allah jika inginkan maka diampunkan semua.

Namun haruslah, manusia mengaku dosa yang dilakukan oleh kerana kedaifan atas kegagalan godaan nafsu ini. Akan tetapi haruslah dgn sentiasa meningkatkan amal. Namun bukan dosa atas keingkaran dan kedegilan.

Kita harus sentiasa berharap kepada keredhaan, belas kasihan dan keampunan Allah senantiasa. Sikap mengharapkan yang dituntut haruslah disertai dgn amalan dan bukan angan2 semata2

Dan jika semua orang dan jin dari awal dan akhir itu bertaqwa kepada Allah maka tidak sedikit amalan ini pun menambahkan kepada kerajaan Aku. Kata Allah saw.

Dan jika sekiranya dari awal hingga akhir manusia dan jin itu melakukan kekufuran maka ia tidak sedikit pun mengurangan kerajaan Aku.

Dan jika sekiranya dikumpulkan semua manusia dan jin pada suatu tempat dan dan dimakmulkan semua permintaan mereka namun tidak sedikit pun mengurangkan dari perbendaharaanNya. Umpama jarum yg dicampak ke laut.

Orang yang bijak adalah org yang sentiasa menyiapkan bekalan amalan bagi kehidupan selepas dunia

Namun orang yang bodoh hanya memasang harapan namun berlaku mungkar. Tanpa meningkatkan amalnya. Juga org yang rugi adalah org yang mengatakan mereka bersangka baik terhadap Allah namun apabila mereka keluar dari dunia ini, mereka hanya membawa amal yang sedikit. 

Oleh kerana sangka baik hendaklah disertakan dgn amal. Orang yang bodoh adalah org yang harap rahmat dari Allah namun tidak melakukan apa yang dituntut oleh Allah dari hambaNya

No comments:

Post a Comment