Friday, February 26, 2016

Suci dalam debu. 

Manusia ini sempurna kejadiannya. Namun jika manusia melihat dirinya sempurna atau lebih baik dari org lain ia menjadi masalah. Kerana jika mereka merasa diri sempurna atas kekayaannya atau kecantikannya sebagai contoh, atas kebodohannya mungkin dia tidak sedar ada lagi org yang lebih kaya atau cantik yang mungkin memandangnya miskin atau tidak cantik

Manusia ini dicipta dgn sempurna oleh Allah, sempurna dengan kelemahannya. Diciptakan sempurna untuk diuji oleh Allah sama ada dia bertaqwa atau kufur.

Oleh itu Allah sempurnakan manusia dgn hati dan akal. Bagi melihat tindak tanduknya atas ujian dan dugaan yang dikenakan keatasnya.

Hmmm.. Jika nak dihurai perkara ini terlalu luas serta contohnya amat pelbagai dan subjective... Nanti jadi terlalu panjang. Lain kali kita cerita detail sikitlah

Cuma pendeknya, manusia itu diuji Allah pada setiap saat!. Perlulah kalau kita org yg berfikir memikirkan apa yg sedang Allah uji atas diri kita.

Hmmm.. Ayat apa nak disertakan. Syarah kena berpandu pada ayat. Ini perkara umum.. Terlalu banyak ayat yang berkaitan. 

Ini menunjukkan manusia ini tidak akan terlepas dari ujian bak kata kata yang biasa kita dengar. Cuma hakikatnya ujian itu adalah pada setiap saat sehingga kita mati. Bermuhasabah dan bertawadduk lah sepanjang masa.

Dan ujian Allah itu kepada semua manusia tak kira lah kita ini siapa, kaya atau miskin, berilmu atau jahil, bertaqwa atau kufur.

Nak kata pendek pun panjang jugak... Hahaha

Sorry tak tau ayat mana yang sesuai untuk topic umum ini.. Kenapa terlalu banyak ayat-ayat peringatan dari Allah di dalam Al Quran.

‎وَمَا خَلَقَ الذَّكَرَ وَالْأُنثَىٰ
Demi Yang menciptakan (makhluk-makhlukNya) lelaki dan perempuan, (jantan dan betina)

‎إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّىٰ
Sesungguhnya amal usaha kamu adalah berbagai-bagai keadaannya.

‎وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا
Demi diri manusia dan Yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya

‎فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا
Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa; -

Banyak pahala jika belajar satu ayat. Ayat pendek pun satu ayat.. Hehe

Wallahua'lam 



No comments:

Post a Comment