Friday, February 26, 2016

Kain dan cawan, madu dan racun

Aku semakin banyak benda nak kena fikir now ni.. So mungkin dugaan aku is to juggle and balance thing out.. Dah dekat dua minggu tak tulis.

Orang kata kanak-kanak itu bagaikan kain yang putih, terpulang kepada ibu bapa untuk mewarna dan merencanakan.

Dari satu sudut boleh dikatakan kain itu adalah hati. 

Kita ini semua hanya mengharap redha Allah. Tak terbalas nikmat yang diberiNya. Dan Allah sentiasa melihat hati kita. Oleh itu segala amal dan kebajikan bergantung kepada niat. Niat itu letaknya di dalam hati.

Hati ini umpama bekas..dikala kanak2 ini bekas ini kosong dan akan diisi. Semakin kita hidup bekas ini akan terisi. Lama2 ruangnya semakin sempit dan akan penuh. Namun jika kita pandai dan berfikir kita akan tukar bekas ini kepada bekas yang besar sikit.

Semalam aku di beri misalan oleh guru aku..sambil minum.. Dia cakap hati itu boleh diumpamakan seperti cawan. Jika cawan ini penuh dan penuh dgn kekotoran dan maksiat..dibacakan Quran, ditarbiah dan diperingatkan pun takan dapat hidayah.. Mungkin buat tak tau je..Kalau ada amal yang sedikit pun susah nak lekat.

Di kala berusia ni.. Kalau semakin byk dosa dan amal mungkar mmg masalah besarlah sebab cawan dah penuh dan akan melimpah

Cara kita hendak membaiki diri dan mendapat lebih hidayah kata kawan aku ini adalah dengan perlahan2 mengosongkan cawan ini terlebih dulu..yakni mengurangkan habit dan amalan yang buruk..perkara2 dosa dan maksiat..baru lah boleh diisi dgn benda2 yang baik dan mendapat hidayah dan lebih barakah

Fikir2kan lah dan bermuhasabah.. Bemulalah walau pun dengan perlahan2 atau sedikit....

Wallahua'lam 


No comments:

Post a Comment