Friday, February 26, 2016

Nabi Muhammad saw berpesan bersegeralah mengerjakan amal, berlumba lumbalah mengerjakan amal.

Manusia tabiat dan tabii nya akan ada kesukaan dan keutamaan tertentu pada satu-satu masa. Mereka akan bersegera dan berlumba melakukan sesuatu, dalam masa yang sama juga melengahkan sesuatu mengikut keutamaan dan tanggapan hidupnya. Tak kira tahap iman dan taqwa, kafir atau islamnya mereka. Orang muda lain keutamaannya dari org pertengahan dan org tua.

Semua manusia beranggapan mungkin hidup ini adalah seperti kitar yang biasa. Dilahirkan lalu melalui semua fasa sehingga tua dan dimatikan.

People say that lesson are with the old. Baguslah kalau faham itu. Harapannya, banyak lesson dan pengalaman yang telah ditimba. Paling tidak apabila menginjak usia 40 tahun adalah sedikit kesedaran. Paling tidak kalau dah 50 keatas adalah kesedaran yang dikurniakan oleh Allah atas uban2 yang semakin memutih, mata yang semakin rabun, tidur yg semakin singkat, selera yang tak berapa nak ada lagi.

Namun bukannya selamat, walau pun bertaubat atas semua dosa yang telah dilakukan. Namun hutang2 perlulah dibayar, zakat yang tertunggak, solat fadhu yang perlu diqada dan sebagainya.

Tapi kalau masih teraba-raba atau masih sesat, atau masih tak cukup duit yang dah banyak, belum puas dgn kenikmatan dunia. Harap dikurniakan hidayah dan kesedaran. Semoga bertemu pengakhiran yang baik.

Namun jika amal itu sedikit dan ada jugalah, tingkatkan dan baikilah sedikit demi sedikit. Beruntunglah orang yang dikurniakan kesedaran dimasa mudanya kerana barakah amal diwaktu muda adalah lebih tinggi dibandingkan dimasa tua. Pelaburan sedekah diwaktu muda contohnya disaat kesempitan nak bayar hutang rumah dan kereta adalah lebih barakah dari yang org yang tua yang makan pun dah tak lalu, rumah pun dah abis bayar...

Namun kalau dah tua pencen tu, saat itulah nak kena bersungguh2 mengganti yang tertinggal dan ditinggalkan. Bukan masa untuk lepak dan berpeluk tubuh dan tak faham masa dah nak abis.

Sendiri mau ingat.. Nak diserta ayat ke? Cari lah sendiri...ambik dari juz 30 je lah.. Juz 30 ni penuh dgn peringatan pembalasan dan hari akhirat.

Telefon dah canggih, internet dihujung jari. Download ajalah.. Al Quran dan tafsir tu pun tak sampai 1 gigabit

Tak nak baca pun takpe, nak baca pun pun takpe. Nak dapat ibrar alhamdullilah. Nak marah pun suka hati. Kita berkawan, kalau semua kawan cakap sia-sia je.. Ada kawan yang berpesan dan mengajak kepada kebaikan apa salahnya..

Wassalam




No comments:

Post a Comment